Diagnostyka
i terapia
Wspomagamy rozwój dzieci z niepełnosprawnościami
Uruchomiliśmy zapisy!
Oferta diagnostyki i terapii
Diagnostyka i terapia psychologiczna
Czym zajmuje się psycholog?
- diagnoza poziomu rozwoju psychicznego
- diagnoza zaburzeń rozwojowych
- stymulacja rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalno-motywacyjnego
- stymulacja mocnych stron dziecka
- wyrównywanie deficytów rozwojowych
Działania te wspomagają rozwój dziecka z niepełnosprawnością. Dają przestrzeń do rozwoju i nabywania nowych umiejętności i kompetencji. Wspierają rodziców/opiekunów w eliminowaniu zachowań negatywnych
i niepożądanych.
Celem terapii jest umożliwienie dziecku z niepełnosprawnością nabycia takich umiejętności, które pozwolą mu sprawnie funkcjonować w każdej sytuacji dnia codziennego.
Terapia jest prowadzona z wykorzystaniem wielu metod i technik, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka za pomocą obserwacji psychologicznej, wywiadu lub rozmowy psychologicznej.
Diagnostyka i terapia logopedyczna
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość tryumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania.”Janusz Korczak
W swojej pracy wykorzystujemy sprawdzone narzędzia diagnostyczne m.in. KOLD, KOSF oraz własne pomoce. Terapia logopedyczna obejmuje pracę nad:
- wadami wymowy,
- opóźnionym rozwojem mowy,
- nauką czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną,
- komunikacją alternatywną,
- zaburzeniami mowy i komunikacji.
Zajęcia logopedyczne często kojarzą się nam ze żmudnymi ćwiczeniami i powtarzaniem wyrazów zdań. U nas jest inaczej!
My ćwiczymy z ulubionymi bohaterami bajek czy kreskówek, łączymy aktualny kalendarz wydarzeń i świąt podczas zajęć. Wykorzystujemy nasze zmysły jedne mniej inne bardziej, tak aby zawsze pojawił się element zaskoczenia, zdziwienia czy też niedowierzania. Oprócz standardowych kart pracy do ćwiczeń w domu, to na zajęciach… lepimy, nawlekamy, rysujemy, malujemy, śpiewamy, a więc świetnie się bawimy, jednocześnie prowadząc terapię, która upływa nam w przyjemnej atmosferze.
Diagnostyka i terapia SI
Integracja Sensoryczna jest formą rehabilitacji uważaną kiedyś za kontrowersyjną formę terapii dedykowaną dzieciom z wyzwaniami szkolnymi. Początkowo stosowano ją u młodzieży z trudnościami w nauce. Dziś jest powszechnie stosowaną oraz uznaną przez EBM (Evidence Based Medicine) formą oddziaływania rehabilitacyjnego u dzieci z deficytami rozwojowymi, trudnościami w nauce, zaburzeniami motorycznymi itd.
Twórczyni Integracji Sensorycznej A. Jean Ayres (1970) stwierdziła, że integracja sensoryczna jest to długi proces terapeutyczny opierający się na fakcie, że mózg odbiera szereg bodźców płynących z ciała i środowiska. Natomiast jego nadrzędnym zadaniem jest analiza, interpretacja i uporządkowanie bodźców oraz przygotowanie odpowiedniej reakcji.
Terapia SI opiera się na pracy nad zmysłami: dotyk, równowaga (układ przedsionkowy), propriocepcja, wzrok, węch, smak. Uporządkowanie doznania zmysłowego oraz odpowiednia reakcja odgrywają bardzo ważne znaczenie w codziennym funkcjonowaniu każdego z nas.
Objawy nieprawidłowego funkcjonowania:
- Dziecko dostrzega bardzo niewielkie zmiany w otoczeniu.
- Dziecko rozprasza się na każdą zmianę w otoczeniu, ruch, przedmiot.
- Dziecko ma trudności w wykonaniu najprostszej czynność w głośnym bądź kompletnie cichym otoczeniu.
- Dziecko nie rozumie polecenia.
- Dziecko ma problemy z odróżnieniem silnego dotyku od delikatnego.
- Dziecko ma problemy w rozpoznaniu mocnego lub delikatnego smaku/zapachu.
- Dziecko nie podejmuje nowych, nieznanych zadań ruchowych.
- Dziecko jest niezdarne, sztywno porusza się.
- Dziecko trzyma niezmiennie głowę w tej samej pozycji- np. przechylonej na bok.
- Dziecko jest niezdolne albo niechętne do zmian.
- Dziecko sprzeciwia się każdej zmianie.
- Dziecko posiada szereg powtarzalnych zachowań.
- … wiele innych.
Pedagog
Prowadząc terapię nie zapominam o dziecku, o jego potrzebach w danej chwili. Wiem, że podobnie jak ja może mieć lepszy i gorszy dzień. Daję sobie w terapii przyzwolenie na czekanie. Nie biegnę do przodu z planem terapii w ręce. Wiem, że czasami zatrzymanie się na dłużej pozwoli nam nawiązać relację, porozumienie które przyniesie pożądane efekty. Pracując z dzieckiem nie zapominam o rodzicach. Są dla mnie kopalnią wiedzy, liczy się dla mnie ich zdanie. Stawiam na uśmiech, dobrą zabawę jednocześnie będąc wymagającą i konsekwentną. Nie jestem przywiązana do jednej metody pracy, czerpię z wielu tak żeby podążać za potrzebami moich małych i dużych podopiecznych.
„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się ze wszystkich sił tego, czego pragnie”– właśnie dlatego pracuję z dziećmi.
W pracy terapeutycznej wykorzystuję:
- Metody niedyrektywne i dyrektywne w zależności od indywidualnych potrzeb dzieci z ASD
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji: Makaton, PECS
- Elementy metody Marii Montessori
- Elementy Metody Krakowskiej
- Elementy Pedagogiki Zabawy
- Trening Umiejętności Społecznych
- Muzykoterapię
- Choreoterapię
- Bajkoterapię
- Masaż dźwiękiem, kąpiel w dźwiękach wg metody Petera Hess’a
- Metodę M. Ch. Knillów
- Stymulację Polisensoryczną wg Pór Roku
- Sensoplastykę
- Malowanie dziesięcioma palcami (Finger – Painting)
Dogoterapia
Dogoterapia jest dziedziną wspierającą szeroko rozumianą rehabilitację. Obcowanie z psami, żywymi i czującymi istotami, wpływa bardzo pozytywnie na wszechstronny rozwój dziecka. Wartością dodaną pracy z psami jest przede wszystkim:
- podnoszenie pozytywnego obrazu samego siebie każdego podopiecznego;
- zwiększanie poczucia bezpieczeństwa;
- poczucie całkowitej akceptacji.
Dzieci czując pozytywne nastawienie psów do siebie pracują chętniej, otwierają się na innych, pokonują własne bariery i trudności oraz odnoszą sukcesy, ich poczucie sprawstwa rośnie. Pies powoduje również wyciszenie dzieci nadpobudliwych poprzez skupienie na sobie ich uwagi.
Pies nie ocenia, cieszy się z możliwości pracy z człowiekiem. Jest całkowicie skupiony na wykonywaniu poleceń przewodnika i wspieraniu dziecka w wykonywanych ćwiczeniach.
Taka praca psa jest dla niego bardzo obciążająca. Z tej też przyczyny pies terapeuta może pracować nie więcej niż półtorej godzinny dziennie i odpoczywać dwa dni. Taki harmonogram tygodniowej pracy pozwala na uzyskanie z jednej strony najlepszych efektów terapeutycznych dla podopiecznych a z drugiej pozwala utrzymać komfort i zadowolenie psów terapeutów.
Suczki terapeutki, które będą miały przyjemność pracować z Państwa dziećmi to:
- Hana – owczarek staroniemiecki (czarna);
- Jeniffer – owczarek staroniemiecki (wilczasta);
- Luna – nowofundland (czarna z białymi znaczeniami).
Hipoterapia
Hipoterapia to jedna z metod rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a swoją specyfikację zawdzięcza koniowi biorącemu udział w terapii. Stan dzieci poprawia się podczas jazdy konnej i kontaktu ze zwierzęciem. Dla wielu dzieci nawiązanie uczuciowej więzi z koniem wspomaga rozwój samodzielności i wzmacnia poczucie własnej wartości.
Co daje?
- wrażenie chodu ludzkiego
- zmniejsza spastyczność mięśni
- przeciwdziała przeciwstawnym skrętom biodra
- hamuje przetrwałe odruchy postawy
- stwarza możliwość stopniowego eliminowania niepożądanych automatyzmów
- przywraca zaburzoną symetrię mięśni tułowia
- koryguje postawę ciała
- zapobiega przykurczom i ograniczeniom ruchomości w stawach
- zwiększa możliwości lokomocyjne
- może usprawniać bardzo łagodnie
- koń pobudza zmysły
- koń stanowi źródło bodźców równoważnych
- koń uaktywnia
- koń usprawnia pracę organów wewnętrznych
- koń mobilizuje i nie nudzi
- koń uczy
- koń relaksuje
Masz pytanie?
Skorzystaj z formularza kontaktowego lub wyślij wiadomość na kontakt@laboratorium-kompetencji.pl
Dane kontaktowe
e-mail: kontakt@laboratorium-kompetencji.pl
tel.: +48 880 010 161
Darowizny pieniężne
Wystarczy dokonać wpłaty na jedno z głównych kont bankowych Fundacji: mBank 19 1140 2004 0000 3402 7766 9697